مطالبی در مورد سیستم های بازی در فوتبال
نوشته شده توسط : mohammadnajani

باید به یاد داشته باشیم تا خط هجومی قوی نداشته باشیم در گل زنی موفق نیستیم و تا خط دفاعی محکمی نداشته باشیم در جلوگیری از گل خوردن موفق نیستیم . اما با توجه به این که خط میانی در گل زدن نقش به سزایی دارد و در دفاع کردن نقش کلیدی ایفا می کند در واقع تلفیقی از دو خط هجومی و دفاعی است.

شاید بعضی از افراد موافق این قضیه نباشند. یعنی افزایش بازیکنان در خط میانی و اهمیت آن را با مثالی نقض می کنند . یکی از این مثال ها آرایش تیمی 3-4-3 و 3-3-4 است که افزایش تعداد مهاجمین و کاهش هافبک ها ، حتی گاهی کاهش مدافعین است . در پاسخ به این افراد می گوییم شما فاصله آخرین مدافع و اولین مهاجم را نگاه کنیدو این زمین را به قسمت هجومی و میانی و دفاعی تقسیم کنید . خواهید دید که باز هم تجمع بازیکنان در میانی فرضی بیشتر است زیرا وقتی که تیم هاباآرایشهای هجومی نظیر تیمهای مانند بارسلونا اجرا می شود . 
دوبازیکن مهاجم در کناره ها کمی به عقب آمده و به بازیکنان خط میانی کمک می کنند و در واقع تعداد بازیکنان در میانی فرضی بیشتر است . اما گاهی اتفاق دیگری می افتد و بازیکنان خط دفاعی به خط وسط زمین آمده و 3 مهاجم به جای اینکه به عقب بیایند روی یک خط آفساید در لبه های محوطه جریمه قرار می گیرند تا فاصله مهاجمین تا مدافعین تیم کمتر از 30 متر باشد . در این جاست دوحالت پیش می آید یا مدافعین 
کناری کاملا به خط میانی اضافه می شوند و یا مدافعین وسط در کار بازی سازی شرکت می کند که عملا باز هم حداقل تعداد هافبک ها به 5 بازیکن می رسد . 
پس می توان گفت اگر کلیه بازیکنان در یک سطح باشند و در خطوط مختلف بازیکنان هم ترازی داشته باشیم خط میانی مهم ترین خط است .
 
2 -  خط دفاعی دفاع 4 نفره خطی یکی ازبهترین وپرکاربردترین شیوه هاست. چند ویژگی این نوع دفاع کردن ذکر شده است . 
الف . حضور دو بازیکن در مرکز دفاع و تمرکز دفاعی بیشتر
ب . با توجه به قرار گرفتن روی یک خط دو مدافع مرکزی احتمال پر کردن آفساید کمتر است . 
ج . در توپ های ارسالی کمتر مدافعین جا می مانند زیرا سریعتر شیفت را انجام می دهند . 
د . بازسازی در دفاع آسان تر است . 
ح . حضور دو مدافع کنار در حمله ( این عامل یکی از سه ویژگی مهم بازی های جام جهانی 2010 اعلام شده ) 

درخط میانی : تیم هایی که با 4 یا 5 بازیکن در خط میانی بازی می کنند احتمال موفقیت بیشتری دارند . زیرا در بازی سازی ، گل زدن و حتی دفاع کردن بسیار تأثیر گذار است . ( درباره ی سیستم های 3-4-3 و 3-3-4 توضیح دادیم . )

در خط هجومی : نمی توان به یک جمع بندی رسید ولی تیم هایی که بایک تک مهاجم و بدون حامی کار می کنند احتمال موفقیت کمتری دارند . پس بازی کردن با 2 مهاجم نسبتا ثابت یا یک مهاجم ثابت و یک مهاجم کاذب و یا 3 مهاجم احتمال گل زدن را بیشتر میکند . 
3 - به نظر می رسد با توجه به وسعت زمین فوتبال آرایش 4 خطه پراکندگی تیم را بیشتر کرده و احتمال گرفتن توپ ازحریف در هنگام در اختیار نداشتن توپ بیشتر است . 

4 - سیستم چرخه ای در هنگام حمله موجب آشفته شدن مدافعین حریف می شود ولی باید با ابزار مناسب و با هماهنگی بازیکنان انجام شود . 

5 - در این مورد می توان بحث های زیادی انجام داد اما درباره ی دو آرایش بسیار مهم بحث می کنیم . 

آرایش 3 – 3 -4 : این آرایش در دفاع می تواند به 1 – 3 – 2 – 4 و 1 – 2 -3 – 4 و در حمله به 3 – 4 – 3 و حتی در تیمی مانند بارسلونا گاهی به 3 – 5 – 2 تبدیل می شود . 
آرایش 3 – 4 –3:می تواند در حمله به 3 – 5 – 2 تغییر یابد . 
در دفاع می تواند به 1 – 2 – 3 – 4 ، 1- 3 – 2 – 4 تغییر یابد . 

با توجه به تعاریف بالا : 
رابطه آرایش تیمی با روش بازی را توضیح می دهیم . 
اگه ابزار کار را دارید و طراحی تمرین انجام دهید و می توانید برای بازی مستقیم از 2 – 4 – 4 استفاده کنید . زیرا دو مهاجم ثابت در مرکز دفاع حریف قرار دارند و احتیاجی به تجمع در خط هافبک نیست . باید سعی شود از بازیکنان فیزیکی در خط حمله استفاده نمود . 

برای بازی غیر مستقیم .
اگر می خواهید تعداد پاس ها خیلی زیاد شود بهترین گزینه 1 – 5 – 4 است زیرا تجمع در خط میانی زیاد است و خیلی راحت در دفاع و حمله تغییر می کند . 

اگر قصد دارید با باز کردن بازی در کناره ها حریف را باز کنید
 .
از دو مهاجم در کنار خط ها استفاده نمایید . البته مدافعین وهافبک های کناری میبایست ازآن هاحمایت کنند.آرایش 3 – 3 – 4 و 3 – 4 – 3 ناب است .

اگر قصد دارید ارسال های دیرهنگام زیاد انجام دهید
 .
2 – 4 – 4 و 2 – 5 -3 مناسب است . مزیت 2 – 4 – 4 به 2 – 5 – 3 حضور مدافعین کنار در حمله است . 
اگر قصد حمله را دارید باید در هنگام فشار حریف درکنار خط ها از بازیکنان سرعتی و تکنیکی استفاده نماییم .




:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: